رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

«جوزي بخيل».. مروة تطلب الطلاق داخل محكمة الأسرة

طلاق الضرر
طلاق الضرر

«جوزي بخيل، شغال في شركة كبيرة ومرتبه كبير، ورغم كل ده بعاني من أول جوازنا، ورافض يصرف عليا»، بتلك الكلمات وقفت الزوجة "مروة. ي" أمام محكمة الأسرة تطالب بطلاقها من زوجها، كي تنقذ نفسها من زوجها البخيل، والذي عانت منه على حد قولها منذ بداية زواجهما.

البداية كانت بزوجة نقف أمام محكمة الأسرة تطلب الطلاق وتبرر سبب دعواها ببخل زوجها، بعد أن عاشت حياتها الزوجية في الكثير من المشاكل بسبب بخل زوجها، ورفضه الإنفاق عليها وأولادهما، بالرغم من امتلاكه الكثير من الأموال، لتقرر الزوجة بعد مدة من الزمن التأقلم مع تلك الحياة لتجنب المشاكل على أمل تغيير أسلوبه في التعايش معها هي والأولاد، ولكن ازداد بخله مع مرور الوقت؛ ما جعل العيش بينهما مستحيلا.

وأضافت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة،  أن مشكلتها كانت في قلة الأموال التي ينفقها الزوج عليها وأطفالهما، والتي لم تكن تكفي لأي شيء، الأمر الذي جعل الخلافات تستمر دون فواصل، مشيرة:« شغال في شركة كبيرة ومعاه فلوس يصرف على البيت كويس بس هو اللي مش عايز وكل ما آجي أطلب منه فلوس يقول لي مش معايا، أجيب لك منين؟ وكنت أوقات كتير باسكت عشان مكبرش المشاكل، بس هو كان بيستهبل فيها، وبيسيب لي كل شهر مصروف أقل من الشهر اللي قبله».

وتابعت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، بأن الخلافات بدأت في التصاعد بهذا الشكل دون جدوى  لذا قررت الزوجة اللجوء لمحكمة الأسرة من أجل طلب الطلاق،« مش مهم عنده العيال تاكل ولا لأ، أهم حاجة عنده يكنز فلوسه وما تنقصش جنيه، معاملته جافة معايا أنا والعيال، جبت آخري منه خلاص، وما بقيتش عارفة أعمل معاه إيه، عشان كده رفعت عليه قضية طلاق عشان أخلص منه ومن بخله».