رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

زوجة في دعوى طلاق بمحكمة الأسرة: «عمره ما نصفني»

دعوى طلاق
دعوى طلاق

«عمره مانصفني، وأمه بتتحكم في حياتنا، ضيع حقي وبيقل مني دايما قدام أهله»، بتلك الكلمات وقفت الزوجة أمام محكمة الأسرة لإقامة دعوى طلاق، ضد زوجها متهمة إياه بالوقوف مع والدته ضدها وإنصافها عليها في كل المشكلات التي تحدث بينهما، ما جعلها تشعر بأنه سبب في ضياع حقوقها، وإهانتها المتعمدة بشكل متكرر.

وأضافت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، بأنها تقيم في منزل مع عائلة زوجها، برفقة والدته وشقيقته الصغرى، داخل منزل مكون من طابقين، الطابق الأول تقيم فيه والدته وشقيقته، والطابق الثاني تقيم فيه هي وزوجها وبناتها،« حماتي طول عمرها السبب في المشاكل من ساعة ما اتجوزت، دايما بتكذب وبتقول لحوزي كلام مش بيحصل، وكل ده عشان تظهر بصورة الملاك، وأنا اللي مقصرة في حقه».

وتابعت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة،  «حماتي بتكرهني ومطلعة عيني في شغل البيت وجوزي واقف في صفها، عشان هي مطلعاني قدامه إني مقصرة ومش بعمل حاجه في البيت، ودايما بتشتمني ولما أشتكي لجوزي ما يصدقنيش ودايما كاسر نفسي وبيهدر كرامتي، وكل يوم مشاكل وخناقات معايا بسبب ودون سبب».

واكملت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، بأنها تعيش بتلك الحالة منذ أكثر من 7 أعوام، ما بين تعدي حماتها عليها واختلاق المشاكل معها، وما بين زوجها الذي دائمًا ما يقوم بإنصاف والدته عليها، لذا قررت الزوجة اللحوء لمحكمة الأسرة لإقامة دعوى طلاق.