رئيس التحرير
خالد مهران

من بينها القطايف.. برديات تكشف عن حرص الفراعنة على طبخ أكلات رمضان

النبأ

القطايف أو البوغرير أو البان كيك كل دي اسامي للمصبوبه المصرية اللي من ايام قدماء المصريين 

الفطائر المصبوبة في الصعيد بيرجع تاريخها لعصر الأسرة الثانية حيث كانت تقدم كنوع من الفطائر المحلاة بالعسل في الجنائز وكنوع من القرابين للآلهة والوصفة هنلاقيها بالتفصيل في كتاب The Pharos kitchen للباحثة ماجدة المهداوي وعمرو حسين. وزي ما أشرنا عدة مرات ان المصريين القدماء كان عندهم عشرات الأنواع من الخبز والفطائر لأنهم اول من اكتشف التخمير وصناعة الخبز وطحن الغلال في العالم.

و برغم الجدل بين المؤرخين في الشام والمغرب عن أصل القطايف الا إن أقدم ظهور للقطايف كان في مصر كما ذكر في كتب التاريخ وإنه ا كانت منتشرة في القاهرة منذ القرن الثامن والتاسع الميلادي قبل ماتظهر في الأندلس في عصر المرابطين والموحدين، والشام،

طبعا نفس الرواية اللي اتقالت على الكنافة اتقالت على القطايف بتاعت ان معاوية ابن ابي سفيان هو اللي اكل القطايف في رمضان بوصفة من طبيبه عشان تعينه على الصيام وبردو مفيش اي صحة للكلام دا ومعاوية كان شره بياكل خمس أو سبع وجبات في اليوم والقطايف والكنافة لم تذكر من ضمن الأكلات اللي بيتناولها ولا ظهرت في اي كتاب أو شعر في العصر الأموي في دمشق

كل الدلالات تشير إن عجينة القطايف هي الفطائر المصبوبة المتوارثة من عهد المصريين القدماء والطباخين المصريين في العهد الفاطمي بسبب التنافس بينهم على تقديم وصفات قيمة كانو بيسترجعو الوصفات المصرية القديمة ويطورو  فيها ويزودو عليها المكسرات والفواكه ويقدموها للسلاطين.

عجينة القطايف أو البغرير المغربي كان اسمها المثقبة ومفيش اي ذكر لها في كتب الطبخ الأندلسي والمغربي غير بعد القرن الثاني عشر لما انتشرت الوصفات المصرية في كل البلاد

العصر الفاطمي  الذهبي للمطبخ الشرقي كله

العصر الفاطمي عند كل المؤرخين وعاصمته القاهرة كان العصر الذهبي للمطبخ الشرقي كله وبالمناسبة الحكام الغير مصريين اللي حكمو مصر مكانوش بيضيفو حاجة للتراث المصري بالعكس كانو بياخدو منها لذلك هتلاقي وصفات تانية كمان اتنقلت للجزيرة العربية والمغرب العربي منها المسمن الشبيه بالفطير المشلتت والرشتة الصعيدي وطواجن اللحوم والبصارة اللي حاولو يوثقوها بإسمهم لكن الحمدلله مؤكد إنه ا وصفة مصرية قديمة، مش معنى كدة ان المصريين لم يتأثرو بالثقافات الأخرى لا أكيد تأثرو واتعلمو منهم واستوردو ثمار لم تكن معروفة في مصر لكن الأكيد ان الوصفات المصرية كانت دايما الأسرع انتشارًا للبلاد المحيطة عشان كدة المصريين نفسهم مش بيصدقو ان الوصفات دي اصلها مصري