رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

علاء في دعوى نشوز بمحكمة الأسرة: «شخصيتها متسلطة»

دعوى نشوز
دعوى نشوز

«عاوزة تتحكم في كل حاجة، عاوزة تمشي كلمتها عليا وعلى أمي، معاناة بحاول أحلها كل يوم»، كلمات وقف بها الزوج "علاء. ف" أمام محكمة الأسرة يبرر بها سبب دعواه لإثبات نشوز زوجته، مؤكدا وجود الخلافات الزوجية منذ الشهر الأول لزواجهما، بسبب رغبة  الزوجة في التحكم بكل شيوع إلى زوجها، لتقرر الزوجة اللجوء إلى طريق محكمة الأسرة ورفع دعوى طلاق دون سابق إنذار، وفشلت كل محاولات الزوج في الإصلاح بينهما أو حتى إتمام الطلاق بالود.

وأضاف الزوج في دعواه أمام محكمة الأسرة، بأن زوجته شخصية متسلطة، تحاول طيلة الوقت التحكم به وبوالدته وبقراراتهما، ليتسبب طبع الزوجة بتفاقم الخلافات والمشاكل بينهما، «قبل الجواز كانت طيبة وكانت بتحب أهلي جدًا وبتعاملهم كويس، بس يدوب اتجوزنا من هنا لقيتها اتغيرت معايا خالص في المعاملة ومع أهلي كلهم كمان».

وتابعت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، بأن الخلافات تفاقمت بسبب طريقة تعامل الزوجة الغير سوي، والذي تسبب في خراب الحياة بينهما ورغبتها الدائمة في التحكم والسيطرة على كل شيء دون الرجوع إلى زوجها،« من أول شهر في الجواز وهي عايزة تتحكم في كل حاجة وهي اللي تقول رأيها في كل حاجة وأنا متكلمش خالص، ولما جيت أفهمها إنه مينفعش كدا ولازم نتفاهم كما بنتخانق في كل مرة والمشاكل كانت بتكبر أكتر وأكتر، دا غير إن أمي كل شوية تشتكي منا بسبب الحوار دا وأنا مش عارف أعمل معاها إيه».

وأكمل الزوج في دعواه أمام محكمة الأسرة، بأن الحياة بينهما أصبحت شبه مستحيلة بسبب أسلوب الزوجة، لتقرر بعدها اللجوء إلى محكمة الأسرة ورفع دعوى طلاق دون سبب،«المشاكل كترت بينا أوي بسبب أسلوبها وهي كمان اللي عايزة تتطلق، وقلت نحل الدنيا بينا ودي بس مش عاجبها وعايزة تتمرمطني في المحاكم»، لذا قرر الزوج اللجوء لمحكمة الأسرة لرفع دعوى نشوز ضد زوجته.