رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بعد استغاثتها لحل مشكلة مسارح العتبة.. رانيا فريد شوقي: اتهموني بقطع أرزاق البائعين (فيديو)

رانيا فريد شوقي
رانيا فريد شوقي

علقت الفنانة رانيا فريد شوقي على الجدل الذي أثارته خلال الأيام القليلة الماضية بعد تصريحها عن البائعة الجائلين أمام المسرح القومي بمنطقة العتبة، مما تسبب في موجة غضب شديدة.

وقالت رانيا فريد شوقي: هتكلم على مشكلة العتبة والمسرح القومي، الباعة الجائلين اللي قافلين مدخل المسرح، لأن الناس خدتها وكأني بقول نقطع عيش حد، وأنا مبقطعش عيش حد.. أنا بقول نظام والنظام مبيزعلش حد".

وأضافت: إحنا بلد لها تاريخ وتاريخ كبير أوي وعندنا قصور من زمان حتى الآن، ومحتاج حد يجي يلمعه، والمسرح القومي محتاج أنه يترمم ولازم نجيب موافقة من وزارة الأثار، طيب يا جماعة مش أنتو اخوات ومع بعض والمفروض تحلوا الأمور دي مع بعض!".

وكانت الفنانة رانيا فريد شوقي عبرت عن استيائها من الازدحام أمام المسرح القومي في العتبة، بسبب البائعين في المنطقة واصفة ذلك بأنه فوضى.

وطالبت المسؤولين عن منطقة العتبة بتنظيم مناطق مخصصة للبائعين، قائلة: "لكل مسؤول عن منطقة العتبة وغيرها من مناطق غير منظمة وفوضى من حق الباعة إنهم يسترزقوا وانت كمسؤول لازم توجد له مكان آدمي في نفس المنطقة خصوصا المناطق الشعبية ليه مايتقفلش شارع في العتبة".

وأضافت رانيا فريد شوقي: "ويبقى سوق للباعة من غير ما تحمل عليهم أي عبء مادي ويبقى شكل محترم ومنظم ونظيف ممشى للتسوق ليه المسؤولين مابيحولوش يحلو ليه بتشوفوا الوحش وطنشوا عنه ليه مابتساعدش الناس اللي بتسترزق وتحسسه إن بلده واقفة جنبه ليه لازم مناطق بعينها يبقى شكلها بشع وبإيدك تحل وحل غير مكلف ويرضي جميع الأطراف ويحسن الشكل العام".