رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

«التعليم»: كشف حقيقة ما يثار حول امتحان «كيمياء الثانوية» بالأدلة اليوم

النبأ

أعلن شادي زلطة، المتحدث الرسمي باسم وزارة التربية والتعليم، أن الوزارة ستكشف تفاصيل ما أثير على مواقع التواصل الاجتماعي حول امتحان الكيمياء ثانوية عامة 2024 وبالأدلة.

وكان عدد من الصفحات التعليمية تداول مثل جاليليو الكيمياء، ومحمد الباسل مدرس الفيزياء مفجر تسريب امتحان الفيزياء العام الماضى، وغيره من المدرسين الذين أكدوا تسريب امتحان الكيمياء بالثانوية العامة 2024.

وأكد سعد راشد، مدرس كيمياء بالإسكندرية، على صفحته الشخصية على الفيس بوك «واقع مرير: مش عايز أصدمكم بس امتحان الكيمياء ٢٠٢٤ متباع لناس معينة دون ذكر اسماء يعني المستشار اللي واضع الامتحان يأما باعه يا إما اتسرب دون علمه، ملحوظه أنا أعتبر اقدم مدرس chemistry في اسكندرية وعارف كويس الفرق بين التوقع وان المدرس يكون معاه الامتحان.. كلمه حق وعلي استعداد لمناقشه أي مسئول والله هو الحارس والحامي تعديل السؤال بتاع reducing agent حتي المستشار نفسه حله غلط واتحدى وهما كمان  جاوبوا  السؤال غلط.»
 

وتداولت عدد من المدرسين والصفحات التعليمية نشر عدد من الصور من على الصفحات الشخصية الخاصة الذين زعموا أنهم حصلوا على الامتحان، استندوا فى ذلك هو تطابق أكثر من 18 سؤال بنفس الصيغة والأرقام وبعضهم كان فى أخطاء  فى مراجعات ليلة الامتحان.

وكتب  محمد الباسل، مفجر تسريب امتحان الفيزياء العام الماضى، على صفحته على فيس بوك: «بعض المدرسين اللي حلو الأسئلة اللي جات في امتحان النهاردة بالأرقام قبل الامتحان بيوم أو اثنين، والصور دي من صفحاتهم الشخصية، متابعًا: بلاغ للجهات المسؤولة التأكد من مطابقة الأسئلة لأسئلة الامتحان، والتأكد من وجود تسريب لامتحان الكيمياء قبل الامتحان بأيام لأكثر من مدرس في كذا منطقة».

 

 

 

فيما زعم محمد عارف، معلم مادة  الكيمياء، عبر صفحته الرسمية على فيس بوك، قيام أحد شخص بعرض أسئلة امتحان الكيمياء بالثانوية العامة عليها مقابل مبالغ مالية، قائلا: أنا اتعرض عليا فلاشة فيها 200 سؤال مش هيخرج منهم الامتحان، وفيه معلمين اشتروا الفلاشة وقدموها لطلابهم في الدروس الخصوصية على إنها مراجعة نهائية وجه منها أسئلة بالنص في امتحان الكيمياء.

وأكد  محمد عارف، أنه مستعد للخضوع أمام الجهات المعنية بالتحقيقات في هذه الواقعة، قائلا: مستعد اتكلم قدام أي جهة في مصر.