رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

نجوى فؤاد: الفن ملوش أمان والعمر بيضيع والنقابة صرفتلي 600 جنيه هيعملولي إيه!

نجوى فؤاد
نجوى فؤاد

طمأنت الفنانة نجوى فؤاد جمهورها ومحبيها عن حالتها الصحية بعد تعرضها لوعكة صحية خلال الفترة الماضية، قائلة: "مستمرة في الوعكة هي خفت شوية لكن مازلت أخضع لعلاج الفقرات والقطنية، وتعبانة شوية".

وأضافت نجوى فؤاد خلال مداخلة هاتفية لبرنامج "حديث القاهرة" الذي يعرض على قناة "القاهرة والناس": " من المفترض أن اجري عملية جراحية لكن مازلت مترددة مش عايزة جراحة، بس ممكن أعمل التردد الحراري أن كنت أجريته مرة ولكن مفدنيش غير 4 أو 5 أشهر فقط".

وعن التكلفة الكبيرة التي تجاوزت الـ 45 ألف جنيه للخضوع إلى العلاج، أوضحت نجوى فؤاد: "ربنا رزاق كبير سبحان الله والحمد لله مستورة، ولن اتناقش في الـ 600 جنيه التي قررت نقابة المهن التمثيلية صرفهم لي شهريًا، وقالوا إن الفنانين ملهمش معاش ولكن لهم كارنيه مساعدة في العلاج والاشاعات.. ودول أعمل بيهم في الزمن اللي إحنا فيه ده".

نجوى فؤاد: عايزة احجب زي شادية واعتزل الفن

وتابعت: "أنا قولت عايزة اعمل زي شادية اتحجب واعمل عمرة هي صرفت كل فلوسها على مرضها ووقفوا جنبها ودخلوها مستشفى ورحلت خلال 10 أيام".

نجوى فؤاد نفسي اعمل عمرة

واستكملت نجوى فؤاد حديثها قائلة: "نفسي اعمل عمرة.. أنا عملت عمرتين لكن عايزة اعمل عمرة تاني واعتزل الفن، وامتنع عن الفن خالص كفاية كدة، وماشاء الله هناك جيل جديد يفرح القلب، وخلاص مفيش داعي الواحد يطلع يأدي عمله بشكل جيد ويعجب الناس".

نجوى فؤاد: فرنسا وإنجلترا وأمريكا عاملين صندوق للفنانين

وأشارت إلى أن: "زي ما في فرنسا وإنجلترا وإسبانيا وأمريكا عاملة صندوق للفنانين ومعاشات وكبار الفنانين الذين تقاعدوا يتقاضوا معاشات بمبالغ كبيرة ولهم مستشفيات درجة أولى".

نجوى فؤاد: الفن العربي ملوش أمان والعمر بيضيع

تابعت نجوى فؤاد خلال مدخلتها: "الفن العربي ملوش أمان والعمر بيضيع، ولكن اكتسبنا أن الجمهور حب أعمالنا ومشوارنا الفني المليء بالنجاحات.. والفنانة يسرا حبيبتي وكتر خيرها بتسأل عليا وتزورني وبتجبلي حاجات حلوة، وفيفي عبده أيضًا تسأل عليا".

نجوى فؤاد تطالب وزارة الثقافة بمعاش محترم للفنانين

واختتمت: "بطلب من ربنا أولًا ثم وزارة الثقافة أن يكون للفنانين اللي بتكبر أو تمرض يكون لها معاش محترم لأن اقتصاد الحياة اتغيرت ولن يكفيها ألف ولا ألفين جنيه".