رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

عاوزين حد يسمعنا

حزن وقهر بين طلاب مدارس ستيم بسبب صعوبة الكيمياء

النبأ

يخيم القهر والحزن على طلاب مدارس المتفوقين للعلوم والتكنولوجيا STEM، بسبب صعوبة امتحان الكيمياء.

وأجرت صفحة steam factor استطلاع عن آراء الطلاب حول امتحان الكيمياء، وطالبت الطلاب بالمشاركة وتقيمهم لاختبار الكمياء TOC بموضوعية وهدوء، وجاءت النتيجة 74،6% من المشاركين أن الامتحان صعب وغير منطقي.

هذا فى الوقت الذى سيطرت حالة من الغضب على أولياء أمور مدارس المتفوقين للعلوم والتكنولوجيا، خاصة أن هناك 1626 طالب يؤدون الامتحانات مفيش حد يعرف عنهم حاجة، على حد قول أولياء الأمور.

وأجمع الطلبة  علي صعوبة الامتحان وعلي حد قولهم "امتحان ميتحلش'" لله الأمر من قبل ومن بعد.

وأكد الطلاب أن الامتحان طويل جدا ومحتاج وقت أكثر  من المخصص للإجابة.

ووصف أولياء أمور مدارس المتفوقين للعلوم والتكنولوجيا  امتحان الكيمياء بأنه تعجيزي، قائلين: “أولادنا خارجين مقهورين من كمية الأسئلة الواردة  مش عارفين جاية من أي مرجع؟، الولاد بيذاكروا ويحلوا من جميع المراجع الصعبة ولم يقابلوا أفكار للأسئلة الموضوعة في الامتحان".

وتسألت وليه أمر عن ما هي الفائدة التى تعود على مستشار من قهر طلبة متميزين هم خيرة شباب البلد؟

وأضافت موجهة حديثها لواضع الامتحان: “حضرتك ممكن تحط امتحان صعب من أي مرجع خاص بطلبة ستيم لأن دي طريقة مذاكرتهم اللي اتعودوا عليها مفيش حد هيعترض أبدا لكن امتحان النهاردة مش عارفة الحقيقية مصدر حضرتك إيه”.

وتسألت ولى أمر عن مقاييس وضع الامتحان، قائلة: “يعني تعب سنة كاملة مابين دروس ومراجع ومراجعات وحل أسئلة كتير وفي النهاية يكون الامتحان صدمة للأولاد وصعب بكل المقاييس”.