رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

بعد 15 سنة جواز.. "نجلاء" تطلب طلاق الضرر داخل محكمة الأسرة

دعوى طلاق
دعوى طلاق

«متجوزة من 15 سنة وعندي 3 بنات، الحياة كانت عادية وكنت بعدي الخلافات عشان بناتي، بس خلاص مش قادرة أتحمل، وجاي دلوقتي يقولي أكلك مش حلو»، هكذا وقفت الزوجة "نجلاء. م" تطلب حقها بطلاق الضرر من زوجها، أمام محكمة الأسرة؛ بسبب الخلافات الأسرية، واستحاله العِشرة فيما بينهما على حد قولها.

وأكدت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، أنها تزوجت منذ 15 عامًا، وخلال فترة زواجهما أنجبت منه 3 فتيات، ولم تكن هناك أية خلافات كبيرة بينهما إلا الخلافات الأسرية العادية، مشيرةً إلى أن الفترة الأخيرة لاحظت عليه تغير في المعاملة،  «اتغير أوي في الفترة الأخيرة، بدأ يضربني ويشتمني، وأنا مش عارفة السبب إيه حاولت أعرف في ايه ومش قادرة».

وأضافت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة،« من حوالي 6 شهور بدأت معاملته معايا تتغير، وكل ما أعمل حاجه يتلكك عليها عشان يعمل خناقة، وفي آخر الأيام، بدأ يقولي أكلك مش حلو، وإني مش عارفة أطبخ ولا أعمل أكل، مع إنه بياكل من إيدي 15 سنة، لكن الأيام دي اتغير وبقي خلقه ضيق، ومفيش عنده غير الزعيق عمال على بطال، ولما شكيت لأهله قالولي حلي مشاكلك معاه بنفسك».

وتابعت الزوجة في دعواها أمام محكمة الأسرة، أنها حاولت معه أكثر من مرة، إلا أنه لم يتغير بل تمادى معها في المشاجرات واختلاق الأسباب للتشاجر معها والتعدي عليها بالسب والقذف، لذا أمام تعنت الزوج وإصراره على موقفه من زوجته، لم تجد الزوجة حلًا أمامها، سوى ترك منزل الزوجية والإقامة في منزل أسرتها، ورفع دعوى طلاق للضرر الواقع عليها منه.