رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

سها تطلب الخلع أمام محكمة الأسرة.. والسبب صادم

دعوى خلع
دعوى خلع

«أتحمل مسئولية المنزل والأولاد وحدي، اتحايلت عليه كتير يشتغل بس هو بيقولي إنه مش ملزم يصرف علينا»، بتلك الكلمات بررت الزوجة "سها. ط" أمام محكمة الأسرة طلبها للتفريق بينها وبين زوجها خلعا، مؤكدة أن زوجها لا يتحمل أي أعباء حياتية معها، ولا يراعي أو يلتفت لمتطلبات أولاده.

البداية كانت عندما بدأت سها تروي مأساتها أمام هيئة محكمة الأسرة، وكيف تتحمل مسئولية المنزل والأولاد دون مراعاة زوجها أو الالتفات لمتطلبات بيته، «من يوم جوازنا وهو قاعد في البيت ومستنيني أصرف عليه، اتحايلت عليه كتير ينزل يشتغل، بيقولي إنه مش ملزم يشتغل ولا يصرف علينا، أومال مين اللي ملزم».

وتابعت الزوجة أمام محكمة الأسرة، بأن استمر وضع زوجها لسنوات طويلة، كانت بمثابة الرجل والست في عش الزوجية تتحمل مسؤوليات أولادها الثلاثة دون التفات الزوج  لمتطلبات المنزل، ولكن مع زيادة المسؤوليات بدأت الخلافات تتصاعد لتتقرر بعد ذلك الانفصال.

وأضافت الزوجة أمام محكمة الأسرة، بأن زوجها أخبرها بأنها الملزمة بالإنفاق على المنزل،  «كل ما اكلمه على الشغل يقولي انا مش ملزم اصرف ما انتي بتشتغلي اهو وتجيبي فلوس، مقدرتش أكمل مع واحد مش عايز يتحمل المسئولية ومش فارق معاه عياله ولا مراته»، وقررت اللجوء لمحكمة الأسرة لإقامة دعوى خلع.