رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

عبير في دعوى خلع داخل محكمة الأسرة: «جايلي فرصة أحسن»

دعوى خلع
دعوى خلع

«من ساعة ما اتجوزنا والمشاكل مش بتخلص، حاولت كتير معاه، لكن مفيش فايده، وأغلب مشاكلنا كانت بسب إننا على طول من غيره، وهو قاعد عند حماتي، ودلوقتي فيه فرصة أحسن مع راجل تاني»، كلمات أكدتها الزوجة "عبير. ط" أمام محكمة الأسرة، وهي تبرر سبب دعوى الخلع التي أقامتها ضد زوجها، بعد خلافات كثيرة حاصرت حياتهما الزوجية وكان السبب الأساسي في مساعدتها، عندما تأكدت أن هناك فرصة أفضل تنتظرها مع رجل أخر، وكان هذا السبب الذي جعلها تقصد محكمة الأسرة وترفع دعوى خلع.

وأضافت الزوجة في دعوى الخلع التي أقامتها ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، « كنت بحاول أمشي الدنيا معاه من ساعة ما اتجوزته، بس هو مكنش بيحاول معايا خالص وكنا علطول مشاكل وخناقات، بسبب إنه دايما كش موجود في البيت وبيسيبني أنا والعيال من غير مصاريف».

وتابعت الزوجة في دعوى الخلع التي أقامتها ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، أن الخلافات زادت بطريقة جعلتها تفكر في الانفصال، ولكنها كانت تضع أولادها أولوية أمامها حتى لا تخسر حياتها، ولكن لم يتغير الحال واستمرت طريقة حياتهما على هذا النمط، «صبرت واستحملت معاه كتير عشان أعدي، ومقفش على الواحدة بس هو بيزودها، مع الوقت بسبب بروده وطريقته اللي مبقتش مستحملاها معاه خالص».

وقالت الزوجة في دعوى الخلع التي أقامتها ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، أنها كانت تفكر كثيرا في الطلاق، ولكن دائما ما كانت تتراجع بآخر لحظة بسبب أطفالها، وقررت أن تتحمل زوجها على أمل أن يتغير، ولكن دون جدوى، فهو مازال يترك المنظل بالشعور دون أموال، ويمطث بمنزل والديه، لذا قررت الزوجة الإنفصال بعد ما تأكدت من أن هناك فرصة جيدة لها تنتظرها.

واختتمت الزوجة حديثها في دعوى الخلع التي أقامتها ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، «واحدة جارتنا كانت شايفة إني بعاني معاه، وشايفة حياتنا عاملة إزاي، عشان كدا قالتلي سيبك من جوزك وتعالي اجوزك ابني، هو مسافر بس أول ما يرجع هيتجوزك علطول، وكلمته ووعدني بالجواز بعد ما يرجع على طول، ولما رجع اتكلمنا وقالي هتجوزك بس روحي ارفعي قضية خلع الأول على جوزك، روحت فعلا رفعت قضية خلع بقالي 5 شهور».