رئيس التحرير
خالد مهران
count
count

"اتجوزت ولقيت العكس".. منى تقيم دعوتي خلع ونفقة أمام محكمة الأسرة

دعوتي خلع ونفقة
دعوتي خلع ونفقة

"مش بيتعامل غير بالضرب، كان مسافر السعودية والناس بتشكر فيه بزيادة، لكن لما اتجوزته لقيت العكس، ضرب وإهانة وقلة قيمة"، بتلك الكلمات بررت الزوجة "منى. ع" دعوتي الخلع والنفقة التي أقامتهما ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، مؤكدة أنها لم يكن في مخيلتها أنه سينتهي بها المطاف في محكمة الأسرة، لترفع دعوى خلع ونفقة على زوجها الذي وثقت فيه وتزوجته، ولم تتوقع أن يقسو عليها حتى يضطرها أن تهرب منه وترفع عليه قضايا.

وأضافت الزوجة في دعوتي الخلع والنفقة، التي أقامتهما ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، أنها تزوجت منذ 5 سنوات، حيث كان زواجا تقليديا، تقدم لها الزوج بمنزل والديها وسألوا على أخلاقه في منطقته، ورغم ما سمعوه عنه وأهله وافقوا على خطبته منها،«أنا اتجوزت من 5 سنين وكان جواز صالونات، جوزي لما اتقدملي سألت عليه أنا وأهلي، ولما سألنا الناس قالوا إنهم ميعرفوش عنه حاجة لأنه كان مسافر السعودية بيشتغل هناك معظم حياته، بس أهله هما اللي بتوع مشاكل من زمان ومش كويسين هو محترم ومش بتاع مشاكل».

وتابعت الزوجة في دعوتي الخلع والنفقة، التي أقامتهما ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، «سمعت كلام الناس ووثقت فيه لأني مشوفتش منه حاجة وحشة، وقلت يمكن هو عكس أهله ومش وحش زيهم، لكن طبعا طلع زي أهله وأسوء منهم، كان طبعه وحش جدًا وعصبي ومش محترم".

وأكملت الزوجة في دعوتي الخلع والنفقة، التي أقامتهما ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، بأن زوجها لم يكم يتعامل معها غير بالضرب، 

تابعت الزوجة كلامها عن أزمتها مع زوجها وقالت: "كان الضرب عنده طول الوقت وبيستقوى عليا، كنت مخلفة منه ولدين توأم بهدلني وبهدلهم ومكنش فيه حد يقف معايا أهله مشجعينه، كان أسهل حاجة عنده في كل مشكلة يتخانق معايا يتعصب ويضربني ويمسك عليا السكينة يهددني بيها، كل خناقة على كدة وكان معيشني في رعب". 

واختتمت الزوجة في دعوتي الخلع والنفقة، التي أقامتهما ضد زوجها، أمام محكمة الأسرة، "آخر مرة ضربني فيها عملت فيه محضر إنه ضربني وعورني بالسكينة، ولما جيت أرفع عليه قضية طلاق الجيران خافوا أنهم يشهدوا عليه إنه بيضربني، خافوا منه يعمل فيهم حاجة هو وأهله، ومحدش رضي يشهد معايا كله خاف منه وقالوا مش هنقدر نخرب بيتكم، وجيت المحكمة عشان أرفع عليه قضية خلع ونفقة ".

وأمام تعنت الزوج قررت الزوجة اللجوء إلى محكمة الأسرة لإقامة دعوتي خلع ونفقة.